Zgodnie z przepisami, jeśli przedsiębiorca kupi pierwszą kasę fiskalną, może skorzystać z ulgi wynoszącej nawet do 90% wydanej kwoty (ale nie więcej niż 700 zł). Istnieją jednak sytuacje, w których otrzymaną refundację trzeb zwrócić. Są to: naruszenie procedur związanych z odliczeniem, niewykonanie obowiązkowego przeglądu technicznego oraz zaprzestanie stosowania urządzenia w okresie 3 lat od daty fiskalizacji.
Nieprawidłowości przy skorzystaniu z ulgi
Rozpoczęcie ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej wymaga przejścia przez kilka procedur. Podatnik musi poinformować Urząd Skarbowy o planowanej liczbie urządzeń oraz miejscach, w których zostaną one zainstalowane. Zgłoszenia trzeba dokonać co najmniej 1 dzień przed datą rozpoczęcia rejestracji obrotu. Później kasa zostaje wprowadzona w tryb fiskalny przez serwisanta z ważnymi uprawnieniami. O tej procedurze również trzeba zawiadomić naczelnika właściwego US i to w terminie 7 dni od daty przeprowadzenia fiskalizacji. Jeżeli natomiast przedsiębiorca skorzysta z ulgi, a dopiero w późniejszym czasie okaże się, że przy opisanych powyżej etapach instalacji doszło do nieprawidłowości, wystąpi konieczność zwrócenia refundacji części kosztów.
Brak przeglądu technicznego
Zlecanie przeglądów technicznych kasy fiskalnej jest jednym z obowiązków przedsiębiorcy. W tym celu wystarczy się skontaktować w odpowiednim terminie z firmą serwisującą. Zgodnie z przepisami, przegląd techniczny w urządzeniu powinien być przeprowadzany nie rzadziej niż co 2 lata. W czasie kontroli tego typu sprawdzana jest poprawność działania kasy, m.in. naliczanie prawidłowych podatków i praca mechanizmu drukującego. Konsekwencją niedopilnowania przez podatnika właściwego terminu będzie obowiązek zwrócenia ulgi.
Przerwanie rejestrowania obrotu
Różne mogą być przyczyny przerwania rejestrowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej. Najczęściej są to: otworzenie likwidacji, zaprzestanie działalności oraz upadłość przedsiębiorstwa. W każdej z wspomnianych sytuacji, jeśli do przerwania dojdzie w okresie 3 lat od daty fiskalizacji urządzenia, podatnik musi zwrócić odzyskaną kwotę. Ponadto, konieczność ta wystąpi również wtedy, gdy przedsiębiorca sprzeda firmę lub zakład (oddział), a jego następca prawny nie będzie prowadził sprzedaży na rzecz osób fizycznych.
Osobną kwestią jest zawieszenie działalności, które może potrwać od 30 dni do 24 miesięcy. Każdy podatnik, który widnieje w CEIDG oraz nie zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę, ma do tego prawo. W takich okolicznościach kluczowa jest jednak suma okresów rejestrowania obrotu przy użyciu kasy – przed zawieszeniem działalności i po jej wznowieniu. Aby podatnik zachował ulgę, czas ten musi wynieść minimum 3 lata.
Dziękuję za informację! Do tej pory myślałem że przegląd wykonam albo nie, ale teraz już wiem, dlaczego nie można o nim zapomnieć
warto dodać, ze ulga nie jest jedyną opcją na obniżenie kosztu
podatnicy vat mogą też odliczyć podatek vat
spoko, ale to nie tekst o kosztach tylko o zwrocie ulgi…
jeszcze innym, zwiazanym z przegladami technicznymi powodem utraty ulgi jest brak ksiazki serwisowej! zreszta, to nie jedyna konsekwencja, jaka moze spotkac uzytkownika bez tego dokumentu – serwis moze odmowic interwencji, a US nalozyc kare!