Nie będzie wielkim odkryciem stwierdzenie, że waga elektroniczna ma służyć przede wszystkim do wykonywania pomiarów masy produktów. Wszystkie urządzenia tego typu oferują wspomnianą funkcjonalność. Wiele działalności gospodarczych wymaga jednak wdrożenia bardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które zapewnią dodatkowe opcje. I z myślą o takich przedsiębiorstwach tworzone są wagi elektroniczne z mechanizmami drukującymi, zwane najczęściej po prostu etykietującymi.
Ważenie produktów i drukowanie informacji na ich temat
Podstawowym wyróżnikiem wag etykietujących jest to, że pozwalają one nie tylko na wykonywanie pomiarów masy różnych produktów, ale także na wystawianie wydruków z informacjami na temat obsłużonych towarów. Takie urządzenia można często spotkać m.in. w sklepach spożywczych oraz supermarketach. Niektóre modele są obsługiwane przez operatorów (pracowników firmy), podczas gdy inne mogą pracować również w trybie samoobsługowym i są wykorzystywane przez klientów.
Ważenie produktów i automatyczne wystawianie etykiet wymaga oczywiście wcześniejszego skonfigurowania takiego urządzenia. Na szczęście omawiana tu grupa modeli jest w pełni przystosowana do współpracy z resztą systemu sprzedaży…
Waga etykietująca w rozwiązaniu systemowym dla firmy
Zacznijmy od tego, że wiele modeli wag etykietujących posiada zróżnicowane interfejsy komunikacyjne. Spora grupa urządzeń obsługuje np. złącze Ethernet, które umożliwia pracę w firmowej sieci. Wagi etykietujące zapewniają też oczywiście bezpośrednią współpracę z komputerem lub terminalem komputerowym. W tym przypadku wykorzystuje się zazwyczaj złącze RS-232 lub USB.
Kolejną sprawą jest opcja skonfigurowania asortymentu, czyli tzw. bazy PLU. Będzie to oczywiście kwestia indywidualna dla każdej wagi etykietującej. Jeden model obsłuży 5 000 PLU, podczas gdy drugi 10 000 lub więcej. Ponadto, omawiane tu urządzenia oferują wcześniejsze zaprogramowanie zarówno drukowanych informacji, jak i formatów etykiet. Standardem są w nich także tzw. klawisze funkcyjne, które można zdefiniować w taki sposób, aby błyskawicznie wywoływały popularne elementy asortymentu.
Parametry związane z pomiarami masy
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o tym, jak przedstawiają się parametry pomiaru masy w wagach etykietujących. Jest to przecież kluczowa kwestia w takim urządzeniu, bez względu na jego rodzaj. A tutaj z pewnością spotkamy się ze sporą różnorodnością i opcją dostosowania zakresów ważenia do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Innymi słowy, wagi etykietujące występują w odmiennych wariantach, różniących się właśnie parametrami pomiaru masy. Na rynku znajdziemy m.in. wersje 6/15 kg oraz 15/30 kg.
To faktycznie dość ciekawy rodzaj sprzedażowego urządzenia peryferyjnego, jednak w przypadku mojej działalności handlowej byłoby ono raczej zbędne/nieprzydatne (mimo, że ogólnie z wagi elektronicznej korzystam).